Uttalelse fra elevrådet v/ Lakselv videregående skole
Blir det
bedre resultat i Finnmarksskolen ved å gjøre flere elever til borteboere?
Nok en gang er det fremmet forslag om å endre skolestrukturen i
Finnmark til en mer sentralisert form. Elevrådet har tatt for seg hovedpunktene
i det nye forslaget og har følgende kommentarer:
Elevrådet ved lakselv videregående skole ser ingen grunn til å endre
dagens skolestruktur. Dagens modell slik den er i dag gir best forutsetninger
for læring og faglig utvikling hos elevene. Det etterspørres om kvalitet.
Lakselv vgs kan vise til:
·
God gjennomføring på ca 72 % ved Lakselv videregående
skole
·
Godt læringsmiljø
·
Høy trivsel
·
Godt elevdemokrati
·
Sentral beliggende i Finnmark
Lakselv videregående skole har i dag et særdeles kompetent lærerteam
med solid fagbakgrunn som samarbeider godt med hverandre, på tvers av klasser
og elever. Individfokusert og tilrettelagt undervisning kombinert med god
oppfølging skaper gode forutsetninger for den enkelte elev. Det gode
samarbeidet gjenspeiles også i tallene fra elevundersøkelsen hvor trivsel med
lærerne ligger på 4,1 som er høyere enn på nasjonalt plan. Skolen utmerker seg
også både i henhold til motivasjon som ligger på 4 og faglig veiledning på 3,3,
begge høyere enn på nasjonalt plan. Det er altså helt tydelig at investeringen
i elevene som blir gjort ved skolen virkelig lønner seg.
I tillegg har skolen mye utstyr av høy kvalitet som sikrer elevenes
mulighet til produktivt arbeid. Utstyret blir kontinuerlig oppdatert og
vedlikeholdt. Dette gjelder spesielt for yrkesfag. Samtidig er også målinger
gjort på det fysiske læringsmiljøet ved skolen høyere enn landsgjennomsnittet
med et tall på 3,3.
Skolen har et mangfoldig elevtilbud som sikrer trivsel hos elevene også
etter skoletid. Skolens splitter nye kantine med moderne fasiliteter er
disponibel for elever også på kveldstid, med blant annet salg av varme måltider
tilpasset borteboere. Elevene får også muligheten til å delta på ulike
kulturelle arrangementer som teater, konserter, kurs og film. I tillegg
arrangeres det studiekafè ukentlig hvor to lærere er til stede og kan tilby
elevene faglig hjelp og oppfølging. Det store mangfoldet av aktiviteter skaper
et inkluderende miljø hvor elevenes sosiale behov blir ivaretatt. Borteboere
opplever også et imøtekommende og sunt ungdomsmiljø som gjør
borteboer-tilværelsen lettere å takle. Samtidig er det også godt sosialt samvær
på tvers av linjevalg. Det mangfoldige tilbudet og gode miljøet har gitt et
tydelig utslag på elevundersøkelsen i henhold til elevtrivsel hvor skolen
ligger på 4,5 som nok en gang er høyere enn landsgjennomsnittet. Elevtrivsel er
en helt essensiell forutsetning for å gjøre det bra i skolesammenheng og det er
ingen tvil om at elevene ved Lakselv videregående skole har svært gode
forutsetninger for å lykkes.
Elevmedvirkning og medbestemmelse er også essensielt både i henhold til
elevtrivsel, men også for at elevene skal ha best mulige forutsetninger for
læring. Tall fra elevundersøkelsen viser at skolen scorer bemerkelsesverdig
høyt både på elevdemokrati (3,8) og medbestemmelse (2,8), begge høyere enn
landsgjennomsnittet. Dette vitner ikke bare om et velfungerende elevråd, men
også om et svært gunstig samarbeid med både ansatte og ledelse.
Skolen ligger strategisk plassert i Finnmark spesielt med tanke på
borteboere som enkelt kan reise hjem i helger og ferier. Samtidig
tilrettelegges skoleruta og skoledager slik at borteboere enkelt skal få
muligheten til å reise hjem. I tillegg er det korte avstander mellom skole,
butikker og hybler i Lakselv. Derfor er det også svært utgifts besparende for
elevene.
Svært uheldige konsekvenser
for elevene
Fylkesrådmannens forslag vil føre til svært uheldige konsekvenser for
elevene i Midt-regionen. Vg1 Teknikk og industriproduksjon er et av regionens
mest etterspurte VGS-tilbud blant ungdommen, da spesielt gutter. Det var 33
primærsøkere til 15 plasser skoleåret 2012-2013 og inneværende skoleår er
oppfylling i klassen 15 elever (full oppfylling) ved Vg1 TIP hvorav 12 av disse
er fra Porsanger og de 3 siste fra andre steder i midtregionen. Vg2
Industriteknologi innehar 13 elever hvorav 10 er fra midtregionen. De alvorlige
følgene man står ovenfor ved en gjennomførelse av forslag A er derfor vanskelig
å overse. Antallet borteboere vil øke drastisk og en rekke elever vil bli
tvunget inn i uholdbare avstander mellom skole og hjemplass. Elevrådet har
vanskelig for å se hvordan dette kan være i tråd med alle elevers likerett til
utdanning. Da spesielt med tanke på elevenes muligheter og forutsetninger til å
fullføre et gjennomgående studieløp og bestå.
Et annet aspekt er hvordan programområde TIP danner grunnlaget for
tilbudet til de fremmedspråklige elevene i kommunen. Elevene får ikke bare
utarbeidet fagkompetanse innenfor eget interessefelt, men opplever også sosial
inkludering ved skolen. Det er vanskelig å se hvordan flytting vil gagne disse
elevene både med tanke på nettverket de stifter i lokalmiljøet og den
inkluderende kulturen ved linjen.
I henhold til Barne- og ungdomsarbeider er det også tydelig at en vil
gange mer på bevare denne studielinjen istedenfor å øke Ambulanselinjen, både
med tanke på søkere og lærlinger.
Seks gjennomgående løp
Elektro gir muligheten for såkalte «kryssløp» ved å ha Vg1 Teknikk og
industriell produksjon, Vg2 kjøretøy og Vg2 Industriteknologi. Man kan altså
ved å begynne på Vg1 TIP fortsette på både Vg2 Industriteknologi, Vg2 kjøretøy
eller Vg2 Elenergi. Likeledes kan man ved å gå Vg1 Elektro fortsette på både
Vg2 Elenergi, Vg2 Industriteknologi eller Vg2 kjøretøy. Ved å beholde 3
klasseressurser ved Lakselv videregående skole får man altså seks gjennomgående
løp og således svært gunstige utdanningsforutsetninger for elevene.
Vi spør:
Blir det bedre resultat i Finnmarksskolen ved å gjøre flere elever til
borteboere?
Er forskningsrapporten “De` hær e`kke nokka for mæ” av Markussens
m.flere glemt der et av tiltakene er Vg1 nærmest der eleven bor?
Vi er stolt av skolen vår
som er godt tilpasset dagens og morgendagens behov!
Hilsen
Elevrådet ved lakselv videregående skole
v/Aino Ballo - elevrådsleder