Elevrådet ved Lakselv videregående skole sier om saken

Uttalelse fra elevrådet ved Lakselv videregående skole er sendt til fylkesråd for Utdanning Lisbeth Isaksen. En fullstendig kopi under.



Uttalelse fra elevrådet v/ Lakselv videregående skole
Blir det bedre resultat i Finnmarksskolen ved å gjøre flere elever til borteboere?

Nok en gang er det fremmet forslag om å endre skolestrukturen i Finnmark til en mer sentralisert form. Elevrådet har tatt for seg hovedpunktene i det nye forslaget og har følgende kommentarer:

Elevrådet ved lakselv videregående skole ser ingen grunn til å endre dagens skolestruktur. Dagens modell slik den er i dag gir best forutsetninger for læring og faglig utvikling hos elevene. Det etterspørres om kvalitet. Lakselv vgs kan vise til:

·         God gjennomføring på ca 72 % ved Lakselv videregående skole

·         Godt læringsmiljø

·         Høy trivsel

·         Godt elevdemokrati

·         Sentral beliggende i Finnmark

Lakselv videregående skole har i dag et særdeles kompetent lærerteam med solid fagbakgrunn som samarbeider godt med hverandre, på tvers av klasser og elever. Individfokusert og tilrettelagt undervisning kombinert med god oppfølging skaper gode forutsetninger for den enkelte elev. Det gode samarbeidet gjenspeiles også i tallene fra elevundersøkelsen hvor trivsel med lærerne ligger på 4,1 som er høyere enn på nasjonalt plan. Skolen utmerker seg også både i henhold til motivasjon som ligger på 4 og faglig veiledning på 3,3, begge høyere enn på nasjonalt plan. Det er altså helt tydelig at investeringen i elevene som blir gjort ved skolen virkelig lønner seg.

I tillegg har skolen mye utstyr av høy kvalitet som sikrer elevenes mulighet til produktivt arbeid. Utstyret blir kontinuerlig oppdatert og vedlikeholdt. Dette gjelder spesielt for yrkesfag. Samtidig er også målinger gjort på det fysiske læringsmiljøet ved skolen høyere enn landsgjennomsnittet med et tall på 3,3.

Skolen har et mangfoldig elevtilbud som sikrer trivsel hos elevene også etter skoletid. Skolens splitter nye kantine med moderne fasiliteter er disponibel for elever også på kveldstid, med blant annet salg av varme måltider tilpasset borteboere. Elevene får også muligheten til å delta på ulike kulturelle arrangementer som teater, konserter, kurs og film. I tillegg arrangeres det studiekafè ukentlig hvor to lærere er til stede og kan tilby elevene faglig hjelp og oppfølging. Det store mangfoldet av aktiviteter skaper et inkluderende miljø hvor elevenes sosiale behov blir ivaretatt. Borteboere opplever også et imøtekommende og sunt ungdomsmiljø som gjør borteboer-tilværelsen lettere å takle. Samtidig er det også godt sosialt samvær på tvers av linjevalg. Det mangfoldige tilbudet og gode miljøet har gitt et tydelig utslag på elevundersøkelsen i henhold til elevtrivsel hvor skolen ligger på 4,5 som nok en gang er høyere enn landsgjennomsnittet. Elevtrivsel er en helt essensiell forutsetning for å gjøre det bra i skolesammenheng og det er ingen tvil om at elevene ved Lakselv videregående skole har svært gode forutsetninger for å lykkes.

Elevmedvirkning og medbestemmelse er også essensielt både i henhold til elevtrivsel, men også for at elevene skal ha best mulige forutsetninger for læring. Tall fra elevundersøkelsen viser at skolen scorer bemerkelsesverdig høyt både på elevdemokrati (3,8) og medbestemmelse (2,8), begge høyere enn landsgjennomsnittet. Dette vitner ikke bare om et velfungerende elevråd, men også om et svært gunstig samarbeid med både ansatte og ledelse.

Skolen ligger strategisk plassert i Finnmark spesielt med tanke på borteboere som enkelt kan reise hjem i helger og ferier. Samtidig tilrettelegges skoleruta og skoledager slik at borteboere enkelt skal få muligheten til å reise hjem. I tillegg er det korte avstander mellom skole, butikker og hybler i Lakselv. Derfor er det også svært utgifts besparende for elevene.

Svært uheldige konsekvenser for elevene
Fylkesrådmannens forslag vil føre til svært uheldige konsekvenser for elevene i Midt-regionen. Vg1 Teknikk og industriproduksjon er et av regionens mest etterspurte VGS-tilbud blant ungdommen, da spesielt gutter. Det var 33 primærsøkere til 15 plasser skoleåret 2012-2013 og inneværende skoleår er oppfylling i klassen 15 elever (full oppfylling) ved Vg1 TIP hvorav 12 av disse er fra Porsanger og de 3 siste fra andre steder i midtregionen. Vg2 Industriteknologi innehar 13 elever hvorav 10 er fra midtregionen. De alvorlige følgene man står ovenfor ved en gjennomførelse av forslag A er derfor vanskelig å overse. Antallet borteboere vil øke drastisk og en rekke elever vil bli tvunget inn i uholdbare avstander mellom skole og hjemplass. Elevrådet har vanskelig for å se hvordan dette kan være i tråd med alle elevers likerett til utdanning. Da spesielt med tanke på elevenes muligheter og forutsetninger til å fullføre et gjennomgående studieløp og bestå.

Et annet aspekt er hvordan programområde TIP danner grunnlaget for tilbudet til de fremmedspråklige elevene i kommunen. Elevene får ikke bare utarbeidet fagkompetanse innenfor eget interessefelt, men opplever også sosial inkludering ved skolen. Det er vanskelig å se hvordan flytting vil gagne disse elevene både med tanke på nettverket de stifter i lokalmiljøet og den inkluderende kulturen ved linjen.
I henhold til Barne- og ungdomsarbeider er det også tydelig at en vil gange mer på bevare denne studielinjen istedenfor å øke Ambulanselinjen, både med tanke på søkere og lærlinger.

Seks gjennomgående løp
Elektro gir muligheten for såkalte «kryssløp» ved å ha Vg1 Teknikk og industriell produksjon, Vg2 kjøretøy og Vg2 Industriteknologi. Man kan altså ved å begynne på Vg1 TIP fortsette på både Vg2 Industriteknologi, Vg2 kjøretøy eller Vg2 Elenergi. Likeledes kan man ved å gå Vg1 Elektro fortsette på både Vg2 Elenergi, Vg2 Industriteknologi eller Vg2 kjøretøy. Ved å beholde 3 klasseressurser ved Lakselv videregående skole får man altså seks gjennomgående løp og således svært gunstige utdanningsforutsetninger for elevene.

Vi spør:
Blir det bedre resultat i Finnmarksskolen ved å gjøre flere elever til borteboere?

Er forskningsrapporten “De` hær e`kke nokka for mæ” av Markussens m.flere glemt der et av tiltakene er Vg1 nærmest der eleven bor?

Vi er stolt av skolen vår som er godt tilpasset dagens og morgendagens behov!

Hilsen

Elevrådet ved lakselv videregående skole

v/Aino Ballo - elevrådsleder